Bu Blogda Ara

23 Eylül 2014

TCDD

Hiçbiriniz belki bilemeyebilirsiniz ama bugün Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarının yüzellisekizinci yaş günü. Hani şu bir gün bir biletçinin söylediği şekilde Tekerlekleri Bedava Dönmeyen Devletimin Trenleri.


Bir zamanlar nerelerden nerelere gelmişiz?
Bu trenler bunca yıldır kimleri nerelerden alıp nerelere götürmüştür?
1856'da ilk rayın Alsancak ile Aydın istasyonları arasında döşenmesiyle başlanan ve Topkapı Sarayı'nın bahçesinden geçmesini istemeyen muhaliflere rağmen "Memleketime tren gelsin de isterse sırtımdan geçsin" diye imtiyazı hemen veren bir padişahın sayesinde İstanbul'a da gelen tren, 1892 yılında Ankara'ya da ulaşmıştı.



Ardından genç cumhuriyet sayesinde Anadolu'nun içlerine örülen demir ağlar sayesinde neredeyse bugünkü durumuna 1950'li yılların başında erişen yollar uzun zaman ihmâl edildi veya kısa şube hatlarıyla geçiştirildi.


O zamandan sonra zamanın hızına ayak uydurmaya çalışan idare ilk elektrikli treni 1955 yılında Halkalı ile İstanbul istasyonları arasında Banliyö Treni olarak baştan inşa etti.


Bu ilk Elektrikli Trenler 1969 yılında Haydarpaşa hattına da geçtiler. Tren yollarının elektriklendirilmesi ve daha hızlı gidip gelmelerinin sağlanması procesi başlamıştı.


Bu aşamada ilk hızlı tren olarak 1977 yılında Ankara ile Haydarpaşa arasında günde iki sefer Mavi Tren sefere konulmuş, başarıya ulaşınca da 1989 yılında Konya ile Haydarpaşa istasyonları Mavi Tren'le tanışmışlardı. Konya Mavi Treni bir zaman sonra önce Karaman'a, sonra da sırasıyla Ereğli, Ulukışla, ve en nihayetinde Adana'ya indirilmişti.
Aynı dönemlerde Ankara'dan İzmir'e de Mavi Tren sefere konmuştu.
1980 yılında ise Elektrikli Tren Türkiye'de üretilmeye başlanmıştı.


Elektrikli Tren 1972 yılında Ankara Banliyösünde seferlerine başladı, böylece iki vilayet arasında elektrikli tren işletme fikri oluştu.


Lâkin ilk Ekspres sıfatıyla işletilen Elektrikli Tren Adapazar ile Haydarpaşa arasında 1977 yılında başlayabilmişti. Özellikle ilk dönemler E40 ile çekilen trenlere ara sıra E14'ler de eşlik ediyorlar, Söğütlüçeşme, Bostancı, Pendik ve Gebze istasyonlarında halk trenleri karıştırabiliyordu.


Bir zaman sonra E14'lerin bir kısmı Ankara Banliyösü'ne gönderildi, kalanı da Haydarpaşa Banliyösü ve Adapazar Ekspresi'nde çalıştılar.


En sonunda 1992 yılında Ankara ile Haydarpaşa Banliyö Hatları arasındaki elektriklendirilme işlemleri bitirilince Boğaziçi Ekspresi Ankara'dan E40 ile hareket etti.
Elektrifikasyon çalışmaları hâlâ devam etmekteydi, önce uzun zamandan beri Yunanistan'dan geçen Edirne hattı 1971'de kendi sınırlarımızın içinden Edirne'ye erişti ve 1985 yılında hat elektriklendirildi.


Daha sonra da İskenderun ile Divriği arası elektriklendirildi.
Tüm bu faaliyetlere rağmen Banliyö Trenleri İzmir'de gerçek anlamda ancak 2010 yılında faaliyete geçebilmişti.


Ve bir rüya gerçek oldu.
TCDD Hızlı Trenlerini 2009'da Ankara - Eskişehir, 2011'de Ankara - Konya, 2012'de Konya - Eskişehir ve şimdilik son olarak da 2014'de Ankara - Pendik arasında hizmete soktu.


Daha da önemlisi 2013'te İstanbul Boğazı Marmaray Trenleriyle aşıldı.
Bu konuda size güzel bir yazım vardı diye hatırlıyor ben.


İşte kısaca benim aklımda kalabilen kadarıyla Devletimin Trenlerinin hikâyesi, ama emin olun bu hikâye asla bitmez, bitemez.
Son resmim de size küçük bir parodi, yani bir nevi geyik muhabbeti, ama ne kadar doğru olduğunu herkes anlamış olmalı sanırım.
Şimdi ise en kısa zamanda Marmaray Hattının bitirilmesini bekliyor biz.