Bu Blogda Ara

Sayfalar

24 Mayıs 2021

Vapor Zamanı Mutluluğu

 Esasına bakacak olursanız Marmaray sefere başladığından beri Vapora bindiğim pek vaki değildir, çünkü Vapor artık benim güzergâhıma pek uymuyor ne yazık ki.
Ama zaman zaman gerekiyor da binmek.


Vaporum iskeleye yanaşmadan önce ahanda işbu resm-i şerifi yakaladı ben.
Aslında asıl niyetim iskelede tutturmaktı ama olmadı.
Görselde izlediğiniz Şehit Sami Akbulut adlı vaporumuz 1986 yapımı olup eski adı Sarayburnu'dur, asıl Sami Akbulut vaporu ise 1977 yapımı olup günümüzde İstanbul - 9 adıyla hizmete devam etmektedir.


Bundan önce Moda adlı vaporumuzu Beşiktaş iskelesinde Boğaz Hattı seferinde yakaladım, ama bu Beylerbeyi Çengelköy ve Arnavutköy'e giden sefer.


Tabi aradan yırtık külottan fırlayan Dentur Avrasya'nın Kabataş adlı Mopurunu da ahanda burada paylaşmak istedi ben, ne de olsa Şehir Hatları'nın Su Serisi Düdüklü Tenceresine benziyor ama dışarıdan görüldüğü kadarıyla Düdüklü Tencerelerden iyiye benziyor.
Bir gün kısmet olur da bunlardan birine binersem deneyimlerimden sizlere de bahsederim, ne de olsa bu Düdüklü Tencereden Dentur Avrasya filosunda üç adet var.


İki tekneyi karşılaştırmak için Şehir Hatları'nın mülkiyetindeki ŞH-Durusu adlı Düdüklü Tenceresi de kameramın görüş mesafesine girince düğmeye bastım çektim.


İmdı sıra geldi Beşiktaş'a gelmekte olan eski adı Karşıyaka yeni adı Nurettin Alptoğan olan vaporumuza. Bizler vaporlarımızın çevresinde turuncu bir şeritli olmasına alışkınız, ancak bu sefer yakaladığım vaporumuzun bahsettiğim turuncu şeridi çekilmemiş ya da tershanedeki ustalar boyamağı unutmuşlar.


İstanbul'un gizemlerinden biri de Kız Kulesi'dir, ancak bu yazımda konusu Vaporla sınırlı olduğu cihetle başkaca bir yazıma konu edecek ben.


Demin paylaştığım Düdüklü Tencerelerden sonra karşıma iki adet Tombul Teyze çıktı, aslında bunlar biraz daha fazla Vapora benziyorlar, Düdüklü Tencereler gibi konserve kutusu değiller.
İlkinde gördüğümüz ŞH-Fatih olanı, Tombul Teyze serisinin ilk hizmete gireni.


Bunlardan aslında on adet yapılacaktı ama bilinmeyen bir nedenle sayısı sadece beşte kaldı, kısaca Altılı Genyan'ı bile tutturamadılar.
İkinci yakaladığım da ŞH-Beyoğlu olanı, aslında bunların denize indirildikleri zamanı bilirim ama geçmiş gün bitmiş gün.
Zamanında hatırlarım ki zamanın İnokta Basın'ı beş tip gemicikten bunları seçtirmek için çok fazla propaganda yapmışlardı.


Geldik sırada 1989 yapımı bizim altıncı cumhurbaşkanımızın adını taşıyan Fahri S. Korutürk vaporumuza, ki diğer kardeşi Emin Kul ile birikte zamanının en fazla yolcu taşıyabilen vaporlarındandı, dile kolay İkibinaltıyüz kişilikti ilk zamanlarında, genellikle Yalova ve Çınarcık hattında ya da Büyükada hattında çalışırdı, bir zaman sonra Kadıköy hattına da verildi.


Geldik bu yazımın son resm-i şerifine ki yine Tombul Teyzelerden biri olan ŞH-Kadıköy olanı Kadıköy iskelesine yanaşırken.
Aslında görülen iskele bir zamanlar Arabalı Vaporlar için yapılmış, 1950 başından 1960 yılı Kış Tarifesi başladığı güne kadar işledi, 1960 yılının Kış tarifesinin başladığı gün Sirkeci'den gelen hattın Kadıköy bacağı Harem'e taşındı.


Ahanda bu da size güzel bir Bonus resim, yarım saat önce Beşiktaş'ta çekemediğim resmi vapor inişi Kadıköy'de çektim ki zaten bu da benim huyumdur, Vapor ya da Tayyare'den inince ve müsahit bir alan varsa muhakkak sur'ette resm-i şerifini çekmek ve anılarıma kaydetmek.
Son olarak bu resimlerin tüm té'lif hakları tarafımda saklı olduğunu ve izinsiz başka mecralarda yayınlanmasının 5486 sayılı Fikir Ve Sanat Eserleri Kanunu ilgili maddelerinden mahkemeye verileceğiniz ihtar olunur.