Bu Blogda Ara

14 Ocak 2010

İhale Ve Ekomoni

Hayatta bazı tezatları yaşıyanlar görebilicekmiş. Tabi ki zenginin parası ancak züğürdlerin çenelerini yormaktan başka işe yaramazmış. Bu gerçekleri bugün bizzat gördüm.
Hangi dükkana girdimse herkes işini bırakmış Televizyonde Futebol Yayın İhalesini izliyordu.
Ortada dönen para da az buz bir para değil tabi.

$ 215.000.000,00'dan açılan Canlı Yayın İhalesinde Türk Telekom ve Digital Platform'un tam üç saat boyunca açık arttırma maratonu sonucunda $ 321.000.000,00 (Üç yüz yirmi bir milyon Amerika Birleşik Devletleri Doları)na Digital Platform'a kaldı.
Bank Asya Birinci Ligi Canlı ve Türksel Süper Lig Müsabaka Özetleri tek teklif veren Türkiye Radyo Televizyon Kurumu'na $ 40.210.000,00'a, Mobil İletişim Lisansı da yine tek başına katılan Türk Telekom'a $13.000.000,00'a kaldı.
Tabi bu yukardaki rakamlara 10% Federrasyon Payı, 2% Organizasyon Payı, ve tabi ki olmazsa olmazımız 18% Katma Değer Vergisi gibi ekıstıralar da eklenicek. Bu kadar parayı toplayınca elbet Federasyon'un ağzı kulaklarına erişir, o konu ayrı :-))

Fakat olayın boyutu bu noktadan sorna azıcık değişiyor ...
Ben bu sahnede Züğürd'ü temsil edip bu karaktere hayat veriyorsam bu adı geçen şirketler bu kadar paraları nerden buldular diye sormaya hakkım var mı?
Ama tabi, daha satın alırken inanılmaz bir kar eden Türk Telekom'un mevcut sahibi elbette bu fiyatı buralara çeker-di. Digital Platform da taa Cine5'ten kalma alışkanlıklarla ve Türksel'le olan ortaklığıyla bu parayı bizim ceplerimizden çıkartıcak. Bir zaman sorna faturalarımıza yüzde bilmem kaç zam yapmaları bu işin çözümü olucak, yoksa nasıl çıkıcak bu kadar para?
Bizim ceplerimiz biraz daha boşalıcak, zaten hiç dolu olmamıştı ya :-((

Gelelim olayın değer boyutuna:
Bizim Futebolumuz bu kadar parayı hak ediyor mu?
İşte bu da günün şartları:

1. İkibinon Dünya Kupası Eleme Gruplarında kalçası kırık takımlara kaptırılan puanlar
2. Fotbolculuğu zamanında "Gelene Yumruk, Gidene Tekme" sallıyan, "Duygusal Küfür Edebiyatı"nı teknik direktörlüğün birinci şartı kabul eden, bunun dışında teknik direktörlükten zerre kadar nasibini almamış bir "Megaloman"a her ay verilen bunca para
3. Yukarda adı açık olarak geçmiyen megalomanın yine adı açıkça belli olan kupaya katıl(a)mamamız sonucunda "Bir zahmet" istifasından sonra yerine gelicek olan yeni teknik direktörün hala bulun(a)maması ve bu konuda da her kafadan birer ses çıkması
4. Ewrupa'da mücadele eden takımlarımızın bizim ligde oynasalar en iyi ihtimalle "Kalburüstü" bile sayılamıycak sıradan takımlara elenmeleri
5. En önmelisi ligimizde şampiyon olan "Beşinci" bir takımımızın olmaması ve bu şartlar altında da hiç bir zaman olmıycak olması
6. Ligimizde oynanan fotbolun artıkım fazlama zevk vermemesi

Mali boyutuna gelince:
Fanatik Gazetesinde okuduğum bilgilere göre bu rakamlar "Yıllık Ücretler" ...
Bu 321 milyona 10% Federasyon Payı + 2% Organizasyon Payı + 18% Katma Değer Vergisi eklersek önümüzdeki yıl "2010 - 2011 Sezonu" $ 424.233.600,00 sadece Digital Platform'un cebinden, bunun 50% fazlası da vatandaşın cebinden çıkması gereken para ...
Çünkü dünya üzerinde hiç bir firma iyi kar etmiyceği bir işe bu kadar para yatırmaz.

Şimdi "Altın Soru"yu soruyorum:
Bir önceki ihaleyi 186.000.000'a alan Sevgili Digitürk, acaba Lig Tv'nin fiyatına zam yapıcak mı?
Fanatik'in sorduğu bu soruya ben bir ekleme yapmak istiyorum:
Yoksa Türksel mi Kontör Fiyatlarına Zam yapıcak?

Futbolun Ortadireği çöktü bu durumda :-(( Bir çok vatandaşımız zamlı fiyatlardan sorna dekoderlerini iade edicektir.
Stada zaten zor gider, çünkü kombineler yüzünden zaten tüm koltuklar dolu :-( Girricek yer kaldı mı?

Bugünkü Fanatik'te Sayın Yılmaz Özdil bir kehanette bulunuyor:
Kombinelerden sonra, maç izleme rakamlarının bu derece büyümesi, vatandaşı futboldan uzaklaştıracak ve orta vadede futbolu değersizleştirecektir ... İnanmayan bekler görür.

Bugüne kadar bir çok yazısına muhalif olduğum Hürriyet Gazetesinin Kelebek Ekinin yazarı Sayın Cengiz Semercioğlu benden önce düşüncelerimi kaleme almış:
Türk futbolunun fiyatının bu noktaya gelmesi pek çokları için mutluluk verici olabilir ancak Türkiye'de reklam ve sponsorluk payları artmadan bu rakamlara çıkılması gerçekçi değil.
Reklam pastası Avrupa'nın bu kadar gerisindeyken ligin fiyatının Avrupa'nın en değerli Beşinci Ligi olması işin garipliğini gösteriyor.

Buarada gözümden kaçmış:
Altın Soruya Digitürk Genel Müdürü Sayın Ertan Özerdem cevap veriyor:
Hiç kimsenin endişelenmemesini istiyen Özerdem, "Tüketicilerimizi koruyacağız. Burdaki başarımızı abone sayımızı da arttırarak sürdürücez." demiştir.