Bu Blogda Ara

Sayfalar

18 Aralık 2017

Okullarda Telefon Yasağı Ders Notlarını Yükseltiyor

Geçen hafta sizlerle Fransa'daki okullarda gelecek yıldan itibaren uygulanmaya başlanacak olan cep telefonlarına konulan yasaktan bahsetmişti ben.
Bu sefer işin iç yüzünü araştırdım ve Fransa'da konulan bu yeni yasağın Türkiye'de geçen yıl uygulanmaya konulduğunu buldum. Demek ki bazen biz de Avrupalılara ders verebiliyoruz.
Ancak teoride zehir gibi olan biz uygulamaya gelince çoğunlukla çuvallıyoruz.
Çünkü efenim sınıf zaten yasağın olması gereken yer ama buna kantin spor salonu kütüphâne gibi okulun içinde bulunan her oda bu yasak kapsamında. Ancak bahçeler hakkında herhangi bir veriye ulaşamadı ben.
Her ne kadar yasal bir düzenlememiz de mevcutsa dâhi henüz işbu mevzuat-ı umumiyeyi kökünden çözümleyebilmiş değiliz. Çünkü öğretmenlerimiz her ne kadar sınıfa hâkim olmaya çabalasalar bile ders sırasında arkadaşlarını ve öğretmenlerini telefona kaydedip internete yükleyen öğrencilerle gerçekten başları dertte olduğunu söylememe gerek yok sanırım.
Ancak bu yasağın aslında ne kadar yerinde bir karar olduğunu çalışkan İngiliz bilim adamları yaptıkları araştırmada sınıflarda cep telefonlarının kullanılmasını yasaklayan liselerde eğitim gören öğrencilerin sınav notlarının yüzde altıbuçuk oranında daha yüksek olduğunu kanıtlamışlar.


Şimdi gelelim diğer bazı ülkelere. Önce çalışkan İngiltere'den başlayalım.
Okullarda telefonun yasaklanmasına dair hükûmetin veya kraliçenin herhangi bir düzenlemesi ya da yönetmeliği yok, bu konuda okullar kendi kurallarını kendileri koyuyor.
Ergenlik dönemindeki gençlerin yüzde doksanının cep telefonu bulunuyor. Ancak İngiltere'deki mevcut okulların üçte biri telefon kullanımını yasaklamış.
İngiltere'den sonra Amerika'ya geçiyoruz. Amerika'da da kararlar İngiltere'de olduğu gibi okullara ait, ancak akıllı telefonları yasaklayan okul sayısı şimdilik çok az bir oranda.
Avrupa'da telefonlarla ilgili hassasiyetin en çok olduğu ülke ise İsveç. Komşusu olan Norveç'in Telenor'un araştırmasına göre erken ergenlik döneminde olan öğrencilerin yüzde kırkı sınıflarındayken hiçbir şekilde telefonlarını kullanamıyor.
Bu konudan muzdarip olup da telefonları okula sokmayanlar sadece Avrupayla sınırlı değil. Örnek olarak söylemek gerekirse Uganda'da bu yasak ikibinonüçte Malezya'da da ikibinondörtte gelmiş.
Ayrıca birçok ülke de işbu mevzuat-ı umumiye hakkında ciddi ciddi ne yapabileceklerini düşünmekteler.


Gelişim çağında olan bu ergenlik döneminde çocukların akıllı telefon denilen aletlerle fazla haşır neşir olmalarının hayal güçlerini ve el becerilerini menfi yönde etkilediğini söylemeye ahanda bu yazımda söylemeye gerek bile duymuyor ben.
Her ne kadar çocukların okulları evlerinden uzakta olsa ve ailelerinin çocuklarıyla iletişim kurmak için telefonlarını yanlarından ayırmamalarını istiyorlarsa bile telefonlarını sadece önemli durumlarda ve gerektiği zaman kullanmasını çocuklarına öğretmek de anne ve babalara düşen önemli bir sorumluluk.